Gewoon Harry

22 Mei

Thea Stilton 310x100Keetje B (7) leest mij voor uit zo’n boek met muizen en drukke typografie. Het thema: flamenco. Een van de personages heet Joaquin. Keetje blijft steken bij dat woord. Joaquin. “Dat is een Spaanse naam”, zeg ik en bedenk hoe Jennifer Lopez dit zou uitspreken: “Volgens mij zeg je whakien of zjwoahkien ofzo.” “Laat maar”, zegt Keetje B ongeduldig: “Als ik dat woord zie, denk ik gewoon: Harry.” Opgelost en doorgelezen.

Een paar maanden later ontdek ik dat Keetjes “denk gewoon: Harry”-truc een veel breder toepassingsgebied heeft dan het lezen van te moeilijke woorden. Bij Psychologie Magazine zit een boekje over Lichter Leven. Psycholoog Gijs Jansen adviseert daarin om bij piekeren een beetje afstand tot je gedachten te nemen. Je hoeft ze volgens hem niet weg te drukken, te negeren of relativeren. Gewoon ernaar kijken, accepteren dat ze er zijn. Hij stelt in het boekje ook voor om een gestalte te bedenken voor je verstand, bijvoorbeeld een gremlin. Een geschikte naam oppert hij ook: Harry.

2 Reacties to “Gewoon Harry”

  1. Chris 26/05/2015 bij 07:12 #

    Jeeh! Er is weer een Mamal leest!

  2. mamaleest 27/05/2015 bij 08:23 #

    Dankjewel, Chris. Spookblog schmookblog

Geef een reactie

